Verslag bijeenkomst Logistiek Verenigd 6 september 2018

“Sleutel tot Succes: samenwerking optimaal”

 

6 september jl. stond volledig in het teken van de synergie tussen Beheer & Onderhoud en Service Logistiek. Het Consortium Logistiek Verenigd was te gast bij Koninklijke Vezet in Warmenhuizen voor een mooie bijeenkomst met TOPprofessionals die graag hun kennis deelden.

 

“Samenwerken in de keten, dat is voor ons allemaal van belang”, aldus Peter Schokker, Maintenance Manager Koninklijke Vezet. “Dat is ook waarom we hier zijn vandaag”.

Door een goede samenwerking met niet alleen logistieke partners, maar ook met leveranciers en de Albert Heijn, hun enige afnemer in Nederland, is Vezet gegroeid tot het enorme, succesvolle bedrijf wat het nu is. Per dag verwerkt zij enorme hoeveelheden groenten en fruit en produceert het vers belegde pizza’s, maaltijdsalades en ander ‘gemak’. Per week wordt er zo’n 5 miljoen kilo aan grondstoffen verwerkt. Wanneer een product van het land komt ligt het binnen 24 uur in de winkel.

 

“Dit voor elkaar krijgen is een hele uitdaging, met name omdat er geen echte planning gemaakt kan worden”, aldus Peter. “De vraag kan zo veranderen, want weet u al wat u vanavond gaat eten?” een van de invloeden daarop is het weer. Bij Vezet maken ze qua productie gebruik van een prognose voor 7 weken. Daar vanuit wordt een weekplan opgesteld dat elke dag bijgesteld wordt, voor het laatst om 22.30 uur ’s avonds. Om 07.00 uur wordt dan de dagprognose opgesteld waaruit de definitieve bestelling voortvloeit. Elke dag, 365 dagen per jaar. Een juiste interne en externe afstemming hierin is cruciaal.

 

“Denk aan het hebben van de juiste voorraad reserveonderdelen en een goed lopende samenwerking met logistieke partners en leveranciers. Een lange ongeplande stilstand moet zoveel mogelijk uitgesloten worden, want daar worden we echt niet blij van”, aldus Peter.

 

En van een stilstand van korte duur die veel voorkomt worden ze ook niet blij. Danny Roerdink, Reliability Engineer Koninklijke Vezet, vertelt over de irritatie die ontstond door het herhaaldelijk kapot gaan van de centrifuges. “De levensduur van een centrifuge zou volgens de leverancier 5 jaar zijn, maar bij ons gingen ze gemiddeld 6 maanden mee. En elke keer werden ze gerepareerd, maar wat er nou precies mee was en mee gedaan werd kwamen we niet te weten”.

 

Ze besloten een trillingsanalyse te laten doen door een andere organisatie, Facta. Hier kwam uit dat door verschillende oorzaken de kans op uitvallen zeer groot was.

Vandaag de dag is er een goede samen- werking tussen een nieuwe leverancier, Facta en Vezet. Vezet houdt de controle, Facta doet de analyses en voert o.a. balanceer- en uitlijnwerkzaamheden uit met de nieuwe leverancier. Dit alles is vastgelegd in een SLA en per jaar zijn er 5 overleggen; 4 maal tactisch en 1 strategisch. “Het draait hier echt om de juiste partners en een effectieve samenwerking. Belangrijk is dat we dit blijven onderhouden. Het heeft veel opgeleverd. De centrifuge draait inmiddels 2,5 jaar”.

 

“Wij zijn ook trots op deze samenwerking, we doen graag dat stapje extra voor onze klanten”, stemt Cees Slegt, Account- manager Facta B.V., in. Facta is specialist in aandrijf-, lift-, besturing- en pomptechniek en levert, onderhoudt en reviseert rotating equipment, pompinstallaties en besturingen.

24 uur per dag zijn zij bereikbaar en bereid onderhoud en onderdelen te leveren. De voorraad kan op zo’n manier volledig uitbesteed worden en het onderhoud ook. ‘ Ik merk dat men steeds meer uitbesteed, het repareren van een elektromotor bijvoorbeeld. Dat gebeurt zelden nog in eigen beheer, het is ook lastig om de juiste mensen met die kennis te vinden’.

 

In de samenwerking met Vezet coördineert de Noord-Hollandse groenteverwerker zelf de revisies. Facta komt op gezette tijden de motoren die revisie behoeven ophalen en brengt tegelijkertijd de pas gereviseerde exemplaren mee.

 

Daarnaast proberen ze bij Facta echt een proactieve rol op zich te nemen met betrekking tot defecten; wanneer treedt het op en wat is daar de oorzaak van? ‘Het scheelt stilstand voor onze klant, in dit geval Vezet, door hier actief mee aan de slag te gaan. Daarnaast creëert het ook rust binnen onze eigen organisatie. En dan denk je misschien; maar meer defect bij de klant is juist meer werk voor jullie… maar zo werken wij niet”, aldus Cees. “Voor een duurzame samenwerking is gezamenlijk investeren van belang”

 

“Wat kunnen we toch veel hè, tegenwoordig?” Iddo Schenk, Senior Accountmanager Industrie bij de Technische Unie is laaiend enthousiast over alle technologische ontwikkelingen van deze tijd. “We leven echt in een leuke tijd, we kunnen heel veel dingen die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Naast leuk, is het ook uitdagend. Alleen al als je kijkt naar de manieren waarop je bereikbaar moet zijn”. De Technische Unie is sinds kort ook op aarde voor de industrie en dat vereist een hoge mate van flexibiliteit en dienstbaarheid. Men kan letterlijk midden in de nacht bellen voor bijv. een onderdeel, binnen 3 uur wordt er dan iemand op pad gestuurd met dat betreffende onderdeel.

 

Ook worden er ’s nachts leveringen gedaan zodat een organisatie ’s ochtends verder kan met de processen. Door speciale, beveiligde afleverpunten op eigen terrein worden producten uitgewisseld. Maar niet alleen onderdelen worden geleverd, ook hele systemen en oplossingen voor o.a. magazijnbeheer. Er wordt graag met de klant meegedacht.

“Je zult moeten blijven investeren en nadenken om een maximale dienstverlening naar je klanten te hebben” Praat met elkaar! Deel je kennis, want het kennisniveau daalt en het aantal goede techneuten ook”. En voor een maximale ondersteuning is die kennis onmisbaar volgens Iddo; “De logistiek partner moet het proces van zijn klant begrijpen, zo kun je pas echt meedenken en oplossingen aandragen”.

 

Met een rondleiding door het imponerende bedrijf en de ervaring van nieuwe gezichten én inzichten was deze interessante bijeenkomst van Logistiek Verenigd zeer geslaagd met een 8 als gemiddelde waardering!


Presentaties bijeenkomst Logistiek Verenigd 6 september 2018

Download
Presentatie door Peter Schokker, Vezet
1. Presentatie door Peter Schokker, Veze
Adobe Acrobat document 1.7 MB
Download
Presentatie door Danny Roeerdink, Vezet
2. Presentatie door Danny Roeerdink, Vez
Adobe Acrobat document 1.1 MB
Download
Presentatie door Cees Slegt, Facta
3. Presentatie door Cees Slegt, Facta.pd
Adobe Acrobat document 2.3 MB
Download
Presentatie door Iddo Schenk, Technische Unie
4. Presentatie door Iddo Schenk, Technis
Adobe Acrobat document 8.0 MB

Foto's bijeenkomst Logistiek Verenigd 6 september 2018


2017

Verslag Innovatiecongres 15 juni 2017

“Bij innovatie wordt altijd gedacht aan techniek. Ik hou graag een pleidooi voor beter praten met elkaar en luisteren”, dat waren de woorden van een van de deelnemers aan het innovatiecongres van het consortium Logistiek Verenigd.

 

Op initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) werd in september  2016 samenwerking gezocht met Service Logistics Forum (SLF) en de Vereniging Logistiek Management (VLM). Deze samenwerking werd aangegaan met TKI Dinalog namens de Topsector Logistiek. Doel van de samenwerking is te onderzoeken waar de disciplines Onderhoud (Asset Management) en Service Logistiek elkaar kunnen versterken.

 

Maar behalve dat binnen het consortium te bespreken, werd bijvoorbeeld het belang van Service Logistiek binnen de onderhoudsorganisatie bevraagd. 

Aanleiding genoeg voor een congres!

Donderdagochtend 15 juni jl. organiseerde Logistiek Verenigd een fantastisch Innovatiecongres volledig in het teken van ‘Maintenance meets Service Logistiek’, om zo twee werelden bij elkaar te

brengen. En dat lukte!

 

Direct na binnenkomst bij de Hall in Woerden stond je midden in het congres. Wat een verassende mix was van parallelsessies, samen brainstormen, en een ‘Wake up call’, met, niet onbelangrijk, een overheerlijk ontbijt.

 

De ‘Wake up call’ werd verzorgd door Wim van Rooijen en Jan Henk Bouman, trendverkenners en innovatieversnellers bij Fountainheads. Zoals de naam al doet vermoeden werden de deelnemers goed wakker geschud. Flitsend, snel en boeiend. ‘Adapt or Die!’, was het devies. De wereld verandert in een hoog tempo. Je kunt er niet omheen, dus je kunt je maar beter aanpassen. Probeer dat op een creatieve manier en zoek samenwerking met andere partijen, binnen en buiten je eigen vakgebied. We kunnen zo veel van elkaar leren!

 

Door middel van verschillende stellingen werden de deelnemers in groepjes aan het werk gezet om te brainstormen over o.a. hoe de onderhoudsmanager en logistiek manager (binnen en tussen organisaties) elkaar kunnen versterken? En ‘Welke nieuwe technologieën kunnen het onderhouds- en serviceproces verbeteren?’

 

Er kwamen naast technologische ontwikkelingen ook veel sociale aspecten naar voren. Kreten als; ‘vertrouwen’, ‘doen’, ‘durven’, ‘luisteren’, waren bij elk groepje terug te vinden. En delen; kennis delen, informatie delen en daar dan ook wat nuttigs mee doen.

 

Doe bijvoorbeeld eens aan ‘job rotation’. Hierdoor kom je vaak tot nieuwe inzichten omdat iemand die nog nooit op jouw plek heeft gezeten heel anders tegen dingen aankijkt. Sta open voor die inzichten. Een reactie met ‘Ja, maar…..’is uit den boze!

 

Data delen!

Processen worden zo beter op elkaar afgestemd, wat zorgt voor meer efficiëntie. Leren met games was ook één van de uitkomsten van de brainstormsessie. Medewerkers kunnen daarmee op een toegankelijke manier leren wat de onderhouds- en service logistieke processen inhouden en wat er gebeurt als die processen niet gestroomlijnd worden. Het algemene belang van de organisatie komt hierdoor duidelijk naar voren, niet het eigenbelang. Dat wil iedereen toch bereiken met zijn werknemers?

 

Maintenance en service logistiek opheffen?

De meest vergaande gedachte was om de logistiek en het onderhoud uit het bedrijfsproces te halen. Zo’n toekomstbeeld is niet ondenkbaar, computers en robots nemen nu al veel taken over en maken de

mens overbodig. “Waar is de fun dan nog? En wat doen we met oudere werknemers?”, vroegen deelnemers zich hardop af. Een ander antwoordde daarop om in kansen te denken. Robots leren van mensen. En er zijn verschillende verdienmodellen mogelijk waarin ruimte is voor verschillende mensen. Waar een deur dichtslaat, gaat er elders altijd weer een open. Dat heeft de geschiedenis

voldoende aangetoond.

 

Nieuwe Kennis en Kennissen

Het eerste innovatiecongres van Logistiek Verenigd vond plaats in De Hall, Woerden. De deelnemers werd een uniek programma geboden, waarbij men de hele ochtend “overal” terecht kon voor nieuwe kennis en/of nieuwe kennissen. Niemand zat urenlang in een collegezaal, maar kon op diverse plekken in De Hal en op eigen tijden en naar eigen keuze Zien, Leren, Doen!

Een greep uit het aanbod;

Zo kon men meedoen aan de Microgame Service Logistiek van InThere en de Service Supply Chain Game van Gordian. Er was een demonstrator van de F35, Ortec en MaxGrip gaven een interactieve presentatie omtrent Smart Maintenance en men kon kennis maken met de technologie achter de Bitcoin, Blockchain.

 

Solutio Award

Dan was er nog de Solutio Award, deze werd uitgereikt voor de beste oplossing/innovatie die voordeel oplevert voor zowel Onderhoud als Service Logistiek, Jaep Postma, student Technology & Operations Management Rijksuniversiteit Groningen, was de gelukkige. Zijn onderzoek ‘Rapid tooling for prototyping: An exploration to whom implementation of additive manufacturing is beneficial’ werd door de deelnemers als beste gewaardeerd. 

Filmpje Innovatiecongres 15 juni 2017

Presentaties Innovatiecongres 15 juni 2017

Download
'Blockchain' door Martijn Siebrand, TKI Dinalog
Presentatie 'Blockchain' door Martijn Si
Adobe Acrobat document 3.2 MB
Download
Presentatie ´Smart Maintenance ` door Kasper Groenbroek en Siebrand Weening
Presentatie ´Smart Maintenance ` door Ka
Adobe Acrobat document 1.2 MB

Foto's Innovatiecongres 15 juni 2017